Pro Espoonjoki ry, Pro Esbo å rf
Toimintasuunnitelma vuodelle 2001
Yleistä
”Yhdistys on sitoutumaton Espoonjoen vesistön vaikutusalueella toimivien rekisteröityjen kansalaisjärjestöjen ja kalastuskuntien muodostama järjestö, jonka toiminnan tarkoituksena on edistää luonnonsuojelua, ihmisten viihtyvyyttä ja turvata Espoonjoen luontokokonaisuuden säilyminen asukkaiden käytössä osana historiallisesti arvokasta kulttuurimaisemaa.”
Yhdistys jatkaa yhteydenpitoa, tiedottamista ja yhteistyötä kohderyhmänä Espoon, Kauniaisten, Kirkkonummen ja Vantaan päättävät elimet, sekä Uudenmaan Liitto ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta (YTV), eri kansalaisryhmät ja järjestöt sekä tiedotusvälineet keskeisinä asioina Espoonjoen vesistöaluetta koskevat tai sivuavat hankkeet. Lisäksi yhdistys edistää koko Espoonjoen vesistöaluetta koskevaa yhteistoimintaa eri järjestöjen ja kansalaisryhmien kesken niin Espoossa kuin lähialueillakin.
Kaikissa Espoonjoen vesistöaluetta koskevissa suunnitelmissa tulee aluetta käsitellä kokonaisvaltaisesti ja alueen yhtenäisyyttä painottaen. Alueen infrastruktuuri on edelleen yleispiirteiltään samanlainen, miksi se on vuosisatojen aikana on muovautunut. Silti se jakaantuu tänään moniin kaavoitusalueisiin, mistä aiheutuu merkittäviä vaikeuksia koko aluetta koskevaan suunnitteluun ja päätöksentekoon. Espoonjoen valuma-alueella johonkin osaan kohdistuneet suunnitelmat ovat lisäksi joissakin tapauksissa muodostuneet yllättäviksi muiden lähialueiden kannalta.
Toiminta
Toimikunnat
Yhdistyksen varsinainen toiminta keskittyy kaavoitus-, vesistö-, virkistyskäyttö-, suunnittelu-, tiedotus- ja taloustoimikuntiin. Toimikuntia perustetaan lisää, jos tarvetta ilmenee. Hallitus toimii koordinointielimenä ja kussakin toimikunnassa on vähintään yksi hallituksen jäsen. Jäsenjärjestöjen osallistumista toimikuntiin lisätään.
Espoonjoen vesistöalueella toimii joitakin itsenäisiä, aktiivisia alueellisia toimikuntia. Hallitus tukee näiden toimintaa ja selvittää yhteistoimintamahdollisuudet.
Yhdistyksen jäsenistö on jo nykyisellään merkittävän suuri ja sillä on runsaasti niin ympäristösuojelun kuin muidenkin alojen asiantuntemusta. Toimikuntien työpanoksella saadaan yhdistyksen työskentelyyn sekä syvyyttä että vaikuttavuutta.
Espoonjoen vesistöalueen hoito- ja käyttösuunnitelma (Vesistötoimikunta)
Toimintavuonna Pro Espoonjoki ry myötävaikuttaa edelleen Espoonjoen vesistöalueen hoito- ja käyttösuunnitelman laadintaan. Hanke on useampivuotinen ja edellyttää laaja-alaista yhteis- ja selvitystyötä sekä julkista rahoitusta. On selvitettävä mm. jäsenyhdistysten vesistöaluetta koskevat tavoitteet, ranta- ja vesialueiden omistussuhteet, veden laatukysymykset, virkistyskäyttömahdollisuuksien parantaminen ja näiden asioiden huomioonottaminen kaavoituksessa jne. Tärkein yhteistoimintakumppani on Espoon kaupunki. Myös muiden kuntien mukaantuloon voidaan nyt panostaa enemmän. Toinen merkittävä intressitaho muodostuu Uudenmaan maakunnan eri elimistä. Vesistöalue on ainutlaatuinen kokonaisuus keskellä etelä-suomalaista, vanhaa, asuttua kulttuurimaisemaa. Yhteistyökumppaneita etsitään myös ympäristötieteen, yhteiskuntasuunnittelun, tutkimuksen ja -koulutuksen alueilta. Hankkeen toteutumisaikataulu on avoin ja riippuu rahoituksesta. Jos toteutusta jatketaan edelleen vapaaehtoisvoimin, saadaan tuloksia hyvin hitaasti.
Toimintavuoden painopistealueina yhdistys mm. edelleen kiirehtii vesistön säännöstelykysymysten selvittämistä ja niistä päättämistä, Kirkkojärven palauttamista ja Gallträskin ruoppausta sekä esittää kaupunginhallitukselle Espoon liittymistä takaisin Vantaanjoen ja Helsingin seudun vesiensuojeluyhdistykseen.
Kaavoitus (kaavoitustoimikunta)
Yhdistys seuraa Espoonjoen valuma- ja vaikutusalueen kaavoitusta ja rakentamista yhteistoiminnassa jäsenjärjestöjensä kanssa ja pyrkii vaikuttamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ko. alueen kannalta tärkeisiin suunnitelmiin.
Kaavoitustoimikunta edelleen seuraavassa mainittujen tavoitteiden hyväksi:
Yhdistyksen tekemän kansalaisaloitteen mukaan Espoonjoen valuma-aluetta tulee kaavoituksessa käsitellä toiminnallisena kokonaisuutena, mikä olisi hyväksyttävä ko. alueella yhdeksi kaupunki- ja maankäyttösuunnittelun lähtökohdista.
Yhdistys pyrkii myötävaikuttamaan siihen, että Espoonjoen vaikutusalueella tapahtuvassa kaavoituksessa keskeisiä tavoitteita ovat:
jokilaakson vanhan kulttuurimaiseman palauttaminen sille kuuluvaan arvoonsa asukkaiden toiveiden mukaisesti;
jokialueen toteuttaminen kokonaisuudessaan joenrantapuistona, mieluiten osana kansallista kaupunkipuistoa;
jokilaakson asuinalueiden vuosittaisten tulvahaittojen poistaminen.
Jäsenyhdistysten asiantuntemusta hyödyntäen jatketaan kohdekartoitusta alueista, jotka tulee erityisesti ottaa kaavoituksessa huomioon. Kohdekartoituksen perusteella laaditaan seurantakartta kaikille toimikunnille soveltuvaksi teemakartaksi.
Kaavoittajalle tiedotetaan niistä kohteista, joihin kiireellisyydestä riippuen on kiinnitettävä erityistä huomioita. Samoin päättäjille ja eri hankkeista vastaaville tahoille välitetään eri alueiden asukkaiden mielipiteet, tarpeet ja toiveet, jotka liittyvät Espoonjoen vesistön virkistyskäyttöön ja ko. alueen muihin käyttömahdollisuuksiin.
Yhdistys seuraa kaavoittajan edistymistä ja osaltaan myötävaikuttaa siihen, että tavoitteina oleva, koko Espoonjoen vesistön vaikutusalueella laadittava, kaavoitusohjelma ja sitova osayleiskaava toteutetaan. Toimintavuonna ovat ajankohtaisia mm. Kauklahden, Lommilan sekä Espoonlahden ranta-alueen kaavoitus.
Virkistyskäyttö (Virkistyskäyttötoimikunta)
Asukkaiden virkistäytymisen kannalta vesistöalueen merkitys on suuri. Yhdistys seuraa virkistäytymistoimintaan liittyviä hankkeita yhteistoiminnassa jäsenjärjestöjen kanssa. Tavoite on nostaa vesistöalueen arvostusta ja parantaa sieltä löytyvien virkistäytymismahdollisuuksien saatavuutta ja laatua. Alkuperäinen kalakanta siihen kuuluvine taimenkantoineen selvitetään. tarvittaessa ryhdytään elvytystoimenpiteisiin.
Virkistyskäyttömahdollisuuksien kartoitusta jatketaan ja laaditaan yleissuunnitelma niiden kehittämiseksi. Suunnitelma pyritään tekemään yhteistoiminnassa Espoon kaupungin v. 2000 aloittaman viheraluesuunnittelun kanssa. Asukkaiden tietoisuutta oman asuinalueensa luonnon virkistyskäyttömahdollisuuksista lisätään järjestämällä alueen eri maastokohteissa pienimuotoisia tapahtumia. Samalla kootaan asukkaiden palaute alueiden vahvuuksista ja heikkouksista.
Tiedotus (Tiedotustoimikunta)
Vaikka valtaosa Espoonjoen vesistöaluetta koskeva esitteen perusjakelusta on tehty, mutta sitä jatketaan vielä uusiin lautakuntiin ja valtuustoryhmiin. Esitettä käytetään tiedotuksen tukimateriaalina. Uusintapainosta ei toimintavuonna oteta.
Tiedotuskohteiden kartoitusta jatketaan julkishallinnossa, tiedotusvälineissä ja muissa tarpeellisiksi katsotuissa ryhmissä sekä ylläpidetään sidos- ja kohderyhmätiedostoa. Esitteen jakeluun liittyen kaupungin lautakunnille järjestetään lyhyt esittely yhdistyksestä ja sen toiminnasta.
Jäsenistön kasvaessa yhdistyksen sisäistä tiedotusta tehostetaan lisääntyvien tarpeiden mukaisesti. Tiedottamisen tehostamiseksi, yhdistys käynnisti kevättalvella 2001 oman, myös jäsenistöä palvelevan internet-sivuston teon ja ylläpidon. Tarkoitukseen Espoon kaupungin Opetus- ja kulttuuritoimi on jo myöntänyt avustusta.
Varainhankinta (Taloustoimikunta)
Taloustoimikunnan tehtävänä on suunnitella eri hankkeille tarvittava taloudellinen tuki ja luoda hyvät ja luottamukselliset yhteistyösuhteet kaikkiin sidosryhmiin. Toimintaan pyritään saamaan sekä yksityistä, että julkista rahoitusta.
Sihteeristö ja muu tehtävien jako
Toiminnan laajentuessa perustetaan sihteeristö, joka kootaan toimikuntien avulla. Yhdistyksen internet-sivusto suunnitellaan tukemaan tehtävien jakoa ja monipuolistamista.
Jäsenhankinta
Yhdistys ja sen tavoitteet on koettu tarpeellisiksi. Toimintavuonna 2001 jäsenhankintaa tehostetaan. Erityisesti kalastuskuntien tuomaa asiantuntemusta tarvittaisiin ja joen alajuoksun yhdistyksiä ei vielä ole jäseninä. Vesistöalue ulottuu Vantaalle ja Kauniaisiin ja jäsenhankintaa tehostetaan myös näissä kaupungeissa.
Jäsenyhdistysten toiminta-alueille kohdistuvat hankkeet
Yhdistys tehostaa yhteistyötä jäsenyhdistysten vesistöaluetta koskevissa hankkeissa. Toiminnassa otetaan huomioon hankkeiden vaikutus kokonaisuuteen ja ennen aloitusta arvioidaan hankkeen vaikutukset sekä tarvittava rahoitus.
Jäsenmaksu
Vuodelle 2001 hallitus ehdottaa jäsenmaksuksi 100 mk kutakin alkavaa kahtasataa jäsentä (200) kohti tuhanteen jäseneen asti (säännöt kohta 33). Uusien jäsenten liittymismaksuksi ehdotetaan 200 mk, mikä on sama kuin v.1999- 2000. Kannatusjäsenmaksuksi ehdotetaan henkilöjäsenelle 500 mk ja yhteisöjäsenelle vähintään 1 000 mk siten että hallitus voi nostaa yhteisön kannatusjäsenmaksua tapauskohtaisesti.
Talousarvio vuodelle 2001
Talousarviossa ovat tavanomaisen toiminnan tulot ja kulut. Erillishankkeille haetaan rahoitus erikseen.
Tuotot |
|
markkaa |
|
|
|
Jäsenmaksut 100 - 500 mk
|
|
4 000 |
Liittymismaksut 5 x 200 |
|
1 000 |
Julkiset avustukset Espoon kaupunki Toiminta-avustukset
|
|
5 000 |
|
|
10 000 |
|
|
|
Kulut |
|
|
|
|
|
Tiedotus ja internet Internet
|
|
4 000 |
Toimintakulut Kulukorvaukset Kokouskulut Muut hallintokulut |
2 000 2 000 2 000 |
6 000 |
|
|
10 000 |
|
|
|
Espoossa 23.4.2001
Pro Espoonjoki ry, Pro Esbo å rf, hallitus