UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUS
PL 36
00521 HELSINKI
MOOTTORIVENEILYKIELTO ESPOON- JA MANKINJOELLE
Viime vuosina Espoonjoen ja Mankinjoen suualueet ovat kasvaneet entistä rehevämmin
kaislaa, samoin koko Espoonlahden pohjukka. Molempien jokien suualueet ovat madaltuneet
niin, että jokisuista on vaikea päästä vähänkin suuremmalla veneellä Espoonlahdelle. Kaislikko
on kasvanut molemmissa jokisuissa melkein uomat umpeuttaen.
Lasilaaksoon on rakennettu kolme kerrostaloa ja lukuisia omakotitaloja, joten viime vuosina moottoriveneliikenne on kasvanut Espoon- ja Mankinjoella. Se syö rantoja: Moottorien potkurit irrottavat pohjakasvillisuutta ja vajonneita lehtiä, joita vesilinnut käyttävät ravinnokseen. Ne jauhautuvat ja kasautuvat jokisuille. Kymmeniä puita on kallistunut ja kaatunut jokiuomiin. Veden korkeuden vaihtelut ovat viime vuosina olleet myös suuret.
Molempien jokien ja edellä mainittujen uomien varsilla on viljelyksiä, jotka tulevat aivan
vesirajaan asti, ilman suositeltua vähintään 15 metrin suojavyöhykettä. Voimakkaiden
sateiden jälkeen jokien vesi muuttuu voimakkaan saviseksi ja ojista tuleva vesi on värjäytynyt
harmaaksi.
Kapeauomaisilla Espoon- ja Mankinjoella tulisi moottoriveneily kieltää kokonaan, kuten on
tehty esim. Vantaanjoella, jossa moottoriveneily ei ole sallittua.
Espoonlahden Natura-alueen ja jokien välissä olevan Fiskarsin luonnonsuojelualueen rauhan
vuoksi koko Espoonlahden pohjukassa tulisi sallia ainoastaan ilman moottoria tapahtuva
veneily, koska koko Espoonlahden pohjukka on erittäin matalaa.
Pro Espoonjoki ry, Pro Esbo å rf esittääkin, että Espoon- ja Mankinjoelle asetettaisiin
moottoriveneilykielto mahdollisimman pikaisesti.
PRO ESPOONJOKI RY, PRO ESBO Å RF
Marianne Sundell Oivi Salohonka
puheenjohtaja sihteeri
TIEDOKSI Espoon kaupungin ympäristölautakunta